ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA
Oleh: Ahmad Bahruddin bin Yahya
PENGURUSAN GRAFIK
Pengurusan grafik (PG) adalah satu bentuk ilustrasi atau lakaran yang
digunakan dengan tujuan untuk merancang, mengurus, meneliti, menganalisis atau
menghasilkan sesuatu idea pemikiran yang lebih sistematik, jelas dan berkesan.
Secara umumnya, PG ini berbentuk seperti borang dan jaringan yang perlu diisi
dengan maklumat-maklumat yang berkaitan dengan tajuk atau kemahiran yang sedang
dipelajari (Som dan Mohd Dahalan, 1998).
CONTOH-CONTOH PENGURASAN GRAFIK
(i) PG membanding dan membezakan
(ii) PG membuat kategori
(iii) PG meneliti bahagian-bahagian kecil
dan keselurahan
(iv) PG menerangkan sebab
(v) PG membuat ramalan
(vi) PG membuat periksa andaian
(vii) PG membuat keputusan
(viii) PG menyelesaikan masalah
PETA MINDA
Peta minda ialah sejenis rajah yang dilukis untuk meringkaskan
maklumat, idea, tugasan atau huraian yang padat. Peta minda adalah satu lakaran
grafik pemikiran individu. Peta ini boleh menjadikan yang tersirat kepada yang
tersurat. Peranan penting dalam peta minda ialah : merangka, mencatat, merekod
maklumat dan membuat suatu persembahan
TUJUAN
Tujuan peta minda adalah untuk
membolehkan pelajar:
(i)
Mencatat nota dengan mudah.
(ii)
Merancang sesuatu seperti penulisan karangan, persembahan, ucapan,
projek dan sebagainya.
(iii)
Mengingat sesuatu dengan mudah.
(iv)
Menggabungkan dan menyeimbangkan kegunaan otak kanan dan otak kiri
semasa belajar
PEMETAAN i-THINK
iTHINK bermaksud innovative thinking (Pemikiran Inovatif) yang
bertujuan untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam
kalangan pelajar ke arah menghasilkan pelajar yang kreatif, kritis dan
inovatif.
- · Peta Bulatan berfungsi dengan mendefinisikan mengikut konteks.
- ·
Peta buih digunakan untuk menerangkan kualiti.
- ·
Peta Buih Berganda untuk membanding bezakan.
- · Peta pokok untuk membuat pengelasan
- ·
Peta dakap untuk menghubungkan seluruh bahagian.
- ·
Peta alir untuk menunjukkan urutan.
- ·
Peta pelbagai alir menerangkan sebab dan kesan.
- ·
Peta titi menerangkan anologi untuk sesuatu hubungan.
TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI
- · Penyoalan Sokratik
- · Soalan bertumpu dan mencapah
- · Lingkaran soalan
Penyoalan Sokratik
Cara mengajar yang menggunakan kaedah
penyoalan, iaitu mengemukakan soalan demi soalan untuk menimbulkan rasa ingin
tahu dan meningkatkan kefahaman serta menyelesaikan masalah secara
berperingkat-peringkat. Peranan seorang guru dalam kaedah sokratik ini adalah
pemudah cara bagi pelajar untuk menyelesaikan kemusykilan sehingga dapat
diselesaikan.(Krohn,2004).Ringkasnya,kaedah sokratik adalah dialog antara
pelajar untuk menyelesaikan persoalan yang diberikan oleh guru.Peranan guru
dalam penyoalan sokratik:
· Meminta pelajar-pelajar memberikan jawapan beserta contoh yang berkaitan
· Mencadangkan satu contoh yang hampir serupa dengan situasi yang
diberikan kepada pelajar
· Memberikan satu analogi dalam menerangkan sebuah konsep
Soalan Bertumpu dan Mencapah
Soalan Bertumpu :
·
Soalan yang memerlukan jawapan yang terhad & tepat
·
Soalan aras rendah
·
Soalan tertutup Bersifat objektif
Soalan Mencapah :
- Soalan yang mempunyai jawapan
- Lebih analitik, berbentuk sintesis
- Soalan aras tinggi
- Soalan terbuka
- Bersifat subjektif
Lingkaran Soalan
Bentuk soalan yang memberi tumpuan kepada
skop-skop tertentu:
- Skop perkara (P)
- Skop individu (I)
- Skop luar individu (LI)
·
Contoh soalan skop (P)
- Senaraikan jenis sayur-sayuran yang kaya dengan Vitamin A.
·
Contoh soalan skop (I)
- Pada pendapat anda, apakah kepentingan VitaminA terhadap badan kita?
·
Contoh soalan lingkaran (LI)
- Adakah ikan salmon yang popular di negara Jepun itu mengandung Vitamin A yang tinggi?
RUJUKAN
Yee, Mei Heong; Lee, Ming Foong; Jailani
Bin Md Yunos; Widad Bt. Othman dan Tee, Tze Kiong (2009).
Penyebatian Gaya Pembelajaran Dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Melalui Pencetusan Idea Projek Bagi Mata Pelajaran Teknikal. Prosiding
Seminar Kebangsaan Pendidikan Teknik dan Vokasional 2009 (TVE 2009).
0 comments:
Post a Comment