ALAT-ALAT CORT I DAN CORT IV
Oleh: Khairul Hadi bin Mohd Nor Hasri
ALAT-ALAT CORT 1
PENDAHULUAN
Dalam bidang pendidikan, kita tidak
boleh lari dari proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan guru
dan pelajarsteru itu, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mempekenalkan banyak
pendekatan untuk malahirkan generasi yang cemerlang. Antaranya, pendekatan CoRT
yang dipelopori oleh Edward De Bono.Istilah CoRT ini sebenarnya adalah
singkatan daripada perkataan “Cognitif ResearchbTrust”. Singkatan ini dicipta
oleh Edward De Bono semasa beliau mencuba kaedahdi sekolah-sekolah kajiannya di
Barat untuk melihat keberkesanannya dalammembantu meningkatkan kognitif
pelajar.Hasil kajiannya telah menunjukkan hasilyang memberangsangkan. Justeru,
beliau telah meminta guru-guru di sana untukmelaksanakan kaedah ini dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
Definisi CoRT
CoRT adalah singkatan bagi perkataan “Cognitive Research Trust”. CoRTmenggalakkan individu untuk berfikir secara meluas.
CoRT adalah singkatan bagi perkataan “Cognitive Research Trust”. CoRTmenggalakkan individu untuk berfikir secara meluas.
CoRT telah diperolehi oleh Edward De Bono pada tahun 1969
Beliau dilahirkan di Malta, sebuah negara kepulauan di Laut
Mediterranean. Beliau berkelulusan D.Phill. Tujuan utamanya adalah untuk
melihat keberkesanannya dalam membanrtu meningkatkan kognitif pelajar.Alat CoRT
1 dicipta bertujuan untuk meluaskan persepsi seseorang tentangsesuatu idea dan
dapat membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan lebih berkesan.
Alat cort merupakan instrumen dalam bentuk garis panduan yang
digunakan untuk meningkatkan kualiti pemikiran seseorang untuk membuat
keputusan atau menyelesaikan masalah yang dihadapi
Alat CoRT 1 terdiri
daripada 7 alat iaitu :
PMI (plus, minus, interesting) (baik , buruk, menarik)
CAF (consider all factors) (Ambil kira semua faktor)
C & S ( consequence & sequel)(Kesan dan akibat dari
kesan)
AGO ( Aims, Goals, Objectives)(Tujuan, matlamat, objektif)
FIP ( First, Important, Prioriti )(Keutamaan Mengikut kepentingan)
APC ( Alternatives, Possibilities, Choices )(Alternatif, Kemungkinan &
Pilihan)
OPV ( Other People’s Views )(Mengikut Pandangan Orang
Lain)
Berfikir Kreatif
Kemahiran Berfikir Secara Kreatif ialah kecekapan atau keupayaan
menggunakan minda untuk menjana dan menghasilkan idea yang tidak terhad,
pelbagai, baru, asli, luar biasa, provokatif, mencabar, mudah ubah, dan dapat
dikembangkan kepada idea yang lebih luas dan terbuka.
• Pemikiran kreatif berfungsi memperluas dan memperkembang
daya imaginasi inovasi dan kreativiti untuk mendapatkan idea yang banyak,
pelbagai dan baru.
Komponen CORT IV
1. Ya , Tidak , Po
2. Batu Loncatan (Stepping Stone )
3. Input Rawak ( Random Input )
4. Cabaran Konsep
5. Idea Dominan
6. Takrifkan Masalah
7. Singkirkan Kecacatan
8. Kombinasi
9. Keperluan
10. Penilaian
0 comments:
Post a Comment